Soru: Resulullah (S.A.V.)’in miraç olayında Sidre-i Müntehâ’ya kadar Cebrail (A.S.) ile gitmesi ve Cebrail (A.S.) buradan ileri gidemem deyip, Resulullah’ın refrefle devam etmesinde refref için aşk deniliyor. Buradaki aşk olgusunu nasıl anlamalıyız?
Cevap: Miraç, manevi yükseliş merdiveni anlamına gelmekte olup, Hz. Muhammed (S.A.V.)’in önce Mekke’deki Mescid-i Haram’dan geceleyin (subhânellezi esrâ bi abdihi leylen… bütün noksanlardan münezzeh ve sübhan olan kulunu geceleyin yürüttü… İsra suresi – 1 ayet.) Mescid’il Aksa’ya gelmesi ve oradan semaya yükselme olayıdır.
Miraç olayını kısaca incelersek; her nebi ve veli ve verese (varis-i ulum-u nebi olanlar) miraç-ı ruhani yapmışlardır. Hz. Muhammed (S.A.V.)’in otuz beş miracı olup, otuz dördü ruhani biri ise cismanidir. Efendimiz (S.A.V.) bir hadisi şeriflerinde: “Benim miracımı Hz. Yunus (a.s.)’ın miracı üzerine tahfıl, yani üstün tutmayın.” buyurarak miraçlar arasında fark olmadığını belirtmişlerdir.
Resulullah (S.A.V.) miraca Cebrail (A.S.) ile başladı. Gece yürüyüşü şeklinde (karanlıkta). Cebrail (A.S.) Hz. Peygamber (S.A.V.)’in aklıdır. Devamlı anlatmaya çalıştığımız bir şey var, insan beden değildir. İbn-i Arabi (K.S.A.) Hz.leri beden Hakk, zihin halktır buyuruyor. Beden bizim kontrolümüzde değildir. Bize ait zihin yani düşünce olgusu var. Onun da idarecisi akıldır.
Peki, akıl nedir?
Hz. İdris (A.S.) ile ortaya çıkan kadim bilgelik akıl geometridir der. Geometri insan aklı demektir. Başka akıl yok. Rasyo dediğimiz akıl geometridir.
Peki, ne demek bu? Geometri ne demek?
Geo-metri.
Geo= yer demek, toprak demek, yani toprak olan bu bedenimiz. (anasır = doğa)
metri= ölçüm demek. Yani kıyas, mukayese ile oluşan olgu.
Netice bedenimizin doğal yapısının kıyas(ölçü) ile oluşan olgusu geometridir. Bu da akıldır. Yani akıl doğanın bir olgusudur. Eğer bu akıl zanlardan, inançlardan temizlenmiş ise o akla kutsal geometri deniliyor. (Secret geometri). Bu da maneviyat demektir ki dini literatürde ona Cebrail denir. Cebrail (A.S.) geometrinin en saf şeklidir. Onun için kadim Mısır ve Yunan mabetlerinin girişlerinde buraya geometri bilmeyen giremez yazılıdır. İlim denilen olgu da geometridir ve maneviyattaki sembolü sudur.
Şimdi tekrar miraç olayına gelelim;
Efendimiz (S.A.V.) Sidre-i Müntehâ’ya kadar Cebrail (A.S.) ile gitti. Karanlıkta gitti. Ve Sidre-i Müntehâ’ya gelince Cebrail (A.S.) “Ya Resulullah ben buradan ileri gidemem yanarım.” dedi.
Peki, Sidre-i Müntehâ nedir?
“İnde sidretil muntehâ – indehâ cennetul me’va. Sidret-ül Münteha (şuur olarak sonsuz yaşam hissedişi) indinde – ki cennetul me’vâ onun yanındadır. Necm suresi – 14-15. ayetleri”
Sidre-i Müntehâ sonsuzluğa, karanlıktan aydınlığa giriş yeri, Cebrail oraya girersem yanarım diyor. Orası mutlak aydınlanma bölgesi. “Ve O’nun didarını göreceklerdir ve ismi onların alınları üzerinde olacaktır. Ve artık gece olmayacaktır ve çerağ nuruna ve güneş nuruna ihtiyaçları yoktur; çünkü Rabb Allah onlara nur verecek ve ebedler ebedince saltanat süreceklerdir. Yuhanna İncili 22. Bap ayet 4 ve 5.”
Şimdi tekrar Sidre-i Münteha’da Cebrail (A.S.)’ın ben burada ileri gidemem yanarım demesine gelelim. Cebrail böyle deyince Hz. Peygamber sen geri dön ben sensiz giderim mi dedi? Cebrail (A.S.) geri mi döndü? Yani miraç yolculuğuna Hz. Peygamber akılsız mı devam etti?
Cebrail (A.S.) ne demişti? Yanarım demişti!
Öyle oldu. Su yandı. Su yanar derler ya su yandı. Akıl yandı. Sidre-i Münteha’da o müthiş güzellik belirdiğinde (derler ya aklım başımdan gitti. Başıma ateş bastı) öyle oldu. “Minni veştealer re’su – ve benim başım tutuştu. – Meryem suresi – ayet 4.”
O müthiş güzellik, aydınlık karşısında Cebrail yandı, refref oldu. İŞTE O ZAMAN AKIL YANDI, O YANAN AKIL İŞTE O ZAMAN AŞK OLDU!
Yani AŞK yanmış akıldır. REFREF yanmış akıldır. Miraç öyle tamamlandı.
Hayırda kalın, sevgi ve saygı ile…
MÜTHİŞ GÜZEL ALLAH RAZI OLSUN.