“Miraç, Ölümden Hayat Çıkarmaktır”
Sühendan Erdin Efendi
Peygamber Efendimizin miracı ne manalar sırlıyor kendinde..
Kur’an’da bazı ayetlerde Miraç şöyle anlatılır:
“Kulunu (Muhammed -aleyhissalâtü vesselâm-’ı) bir gece, Mescid-i Harâm’dan kendisine bâzı âyetlerimizi göstermek için, etrâfını mübârek kıldığımız Mescid-i Aksâ’ya götüren Allâh, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. Şüphesiz O, her şeyi hakkıyla bilen, hakkıyla görendir.”(el-İsrâ, 1)
“Sâhibiniz (Muhammed Mustafâ) sapmadı ve bâtıla inanmadı. O, arzûsuna göre de konuşmamaktadır. O’nun konuşması vahiyden başka bir şey değildir. Çünkü (bildirdiklerini) O’na güçlü, kuvvetli ve üstün yaratılışlı biri (olan Cebrâîl, Rabbinin emri üzere) öğretti. Sonra en yüksek ufukta (Sidretü’l-Müntehâ’da) iken asıl şekliyle istivâ etti (doğruldu).” (en-Necm, 2-7)
“Sonra yaklaştı ve tedellî etti.” (en-Necm, 8)
“(Muhammed Mustafâ ile Rabbinin) araları, iki yay arası kadar, ya da daha yakın oldu.” (en-Necm, 9)
“Allâh o anda kuluna vahyini bildirdi.” (en-Necm, 10)
“(Muhammed Mustafâ’nın) gözleriyle gördüğünü kalbi yalanlamadı. (Ey inkârcılar!) O’nun gördükleri hakkında şimdi kendisiyle tartışacak mısınız?” (en-Necm, 11-12)
“And olsun ki (Muhammed Mustafâ), onu (Cebrâîl’i) Sidretü’l-Müntehâ’da bir defâ daha gördü.”(en-Necm, 13-14)
“Orada Me’vâ cenneti vardır. O Sidre’yi kaplayan kaplamıştı.” (en-Necm, 15-16)
“(Muhammed Mustafâ’nın) gözü, oradan ne kaydı, ne de sınırı aştı. And olsun O, Rabbinin en büyük âyetlerinden bir kısmını (da) gördü.” (en-Necm, 17-18)
Peygamber Efendimizin miracı sırasında yatağının sıcacık kaldığı da anlatılır.
Miraç anlatılırken elbette Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksa’ya gitmesinde ve orada Peygamberler ile görüşmesinde ve kendine önderlik eden Cibril ile yedi kat semayı geçmesinde ve sonrasında Sidretül Münteha’dan sonra huzura yalnız çıkmasında ne hakikatler ne manalar saklı..
Anlayabilmek için ise tefekkür şart..
Tefekkür eylediğimizde akla şu ayet düşer:
Hucurat 7: Muhammed sizin içinizdedir.
Öyleyse Miraç Asr-ı Saadetle ve sadece Peygamber Efendimize has bir yükseliş değildir. Içimizde O’nun hakikati olan Muhammedî Hakikati taşırken bu hakikate uyanmak insanın miracı değil midir?
Ey âmenû olanlar diye seslenir Cenab-ı Mevlam yani ölmeden evvel ölmeyi dileyenler! Öyleyse ölüm bir yok oluş değil hayat bulmak ise bu dirilişe doğru olan uruç kişinin miracıdır.
Hal böyle olunca biz hala Miraç kandilini ritüelden ibaret göremeyiz. Miraca pür sembolizm olarak da bakamayız. Evet Peygamber Efendimizin miracı anlatılırken gece yürüyüşü, mescidi haram dan mescidi aksaya gidis ve dahi peygamberlerle görüşmeleri ve peygamberlerin kişinin kendi hakikatine tekamül eden manaları vardır ki buna ilmi hakikat, ilmi ledün denir.
Ilmi ledün ise bir Cibril’den nüzul eder. Cibril ise mürşid-i kamildir. Öyleyse uruç için bir yol gösterici lazımdır.
Kişinin miracı safha safha olması ve bu safhalarda yaşayacakları Peygamber Efendimizin miracında anlatılır lakin bu mana ehline malumdur.
Biz kendi miracımızı hal eylemeden ve Peygamberimizin miracindan feyz alarak tefekkür eyleyip düşüncenin urucunu gerçekleştirmeden miracı anlayamayız.
Haliyle kendi hakikatimize uyanamayız. Keşfedemeyiz. Nitekim buyrulur ki;
“Her zerremizin icindeki koddur miraç” Sühendan Erdin Efendi
Bugün Miraç ritüel olarak geçmişte olmuş bitmiş ve sembollerle dolu bir olay olarak anlatılır. Hal böyle olunca insan İnsan olma yolculuğunu anlayamıyor. Yaradılışının esasına vakıf olamıyor.
Miraç’dan maksat ölümden hayat çıkarmak ise öyleyse insanoğluna bu farzdır ve dahi herkes Cibril’i bulmakla yükümlüdür.
Gece yürüyüşünde ışık lazımdır ve dahi kesretten yataydan dikeye vahdete doğru bir yükseliş…
İdrak şarttır vesselam.. Bu yüzden ne Kur’an ne de Miraç idrak edilmeksizin düz bir okuyuşla tefekkürden yoksun anlaşılamaz ve dahi uyanışa varılamaz. Ki “miraç düşüncenin urucudur yani teslim düşüncedir.” HŞY
Sembollerin manasını idrak etmek lazımdır. İdrak ile hal eylenilen salih bir yürüyüş ihlas ile hayy’atiyet vuku bulacaktır.
Yoksa sembolleri bilmişiz anlamlarını bilmişiz kimi ol’durur?
Ol emrine riayet ile kendi özünü kıymetini keşfetmek ise gaye Peygamber Efendimizin an’da düşüncesinin urucuyla yaptığı Miraç gerektir kişiye vesselam.. Yoksa yatağının sıcaklığının manası nasıl anlaşılabilir ki?
Kaynak: Ilmi Hakikat HŞY sözleri ve Sühendan Erdin Efendi muhabbetleridir.
NAZLI YAYINTAŞ